Página
INSTRUCCIONS DEL PROCÉS DE PRESSUPOSTOS PARTICIPATIUS 2022-23
1. Objecte i pressupost
En aquest projecte de la participació ciutadana els ciutadans i ciutadanes del municipi podran proposar, debatre i decidir el destí d’un import de 40.000 euros del pressupost municipal del 2023 corresponent al pressupost d’inversions de l’exercici 2023 sota els principis de ser un procés vinculant, universal, deliberatiu i amb un sistema de garantia i transparència.
2. Projectes i criteris d’obligat compliment per a les propostes presentades
Els projectes presentats han de ser propostes d’inversions de qualsevol àmbit de competència municipal. Una inversió es defineix com un bé inventariable que és permanent en el temps. Té un principi i un final, des de la renovació o creació d’un equipament, la millora d’un espai públic, l’adquisició de mobiliari, poden ser exemples de bens inventariables.
Han de ser iniciatives concretes i valorables econòmicament, amb visió de municipi, generant impacte al conjunt del territori.
Les propostes hauran de complir les següents condicions:
Criteri de legalitat: les propostes presentades hauran d’adequar-se a les lleis i normatives vigents del municipi.
Criteri de competències municipals: les accions a dur a terme d’acord a les propostes seran, necessàriament, de competència municipal.
Criteri econòmic: s’ha establert un límit pressupostari que no podrà ser superior a 40.000 €. Les propostes no poden comprometre exercicis pressupostaris futurs (en quant a despesa es refereix, sí a manteniment).
Criteri d’inclusivitat i obertura: No poden provocar exclusió social, han de ser equitatives des d’un punt de vista de gènere, inclusives, obertes i dirigides al conjunt de la població, amb visió de municipi i sostenibles amb el medi ambient.
Criteri de concreció i sostenibilitat financera: han de ser propostes concretes i no poden referir-se a actuacions de manteniment que ja s’estiguin duent a terme, ni despeses obligatòries per part de l’ajuntament, ni plans d’ajuts ja existents. Tampoc poden fer referència a subvencions que ja s’atorguen ni inversions que ja estiguin previstes.
Criteri de viabilitat tècnica: tècnics de l’Ajuntament valoraran la viabilitat dels projectes presentats en relació a les competències i capacitats de l’Ajuntament.
3. Estructura del procés
El procés contempla les següents fases:
Presentació i difusió del procés, del 14 al 20 de març de 2022
Recollida de propostes, del 21 de març al 31 de maig de 2022
Valoració tècnica de les propostes, del 1 de juny al 28 d’agost de 2022
Consulta dels projectes validats, del 29 d’agost al 4 de setembre de 2022
Votació dels projectes, del 5 de setembre al 31 d’octubre de 2022
Publicació i difusió dels resultats, del 2 de novembre al 31 de desembre de 2022
Fase de seguiment i execució dels projectes guanyadors, del 1 de gener al 31 de desembre de 2023
4. Participació de la ciutadania
Els ciutadans i ciutadanes podran participar en les següents etapes del procés:
Assistint a les jornades de difusió i assessorament i tallers que s’organitzin per ajudar a la ciutadania a presentar propostes.
Presentant propostes, a través de la plataforma Sant Pere de Vilamajor Participa facilitada per la Diputació de Barcelona allotjada a l’adreça https://decidim-santperedevilamajor.diba.cat. Per fer-ho caldrà registrar-se i està obert a tothom que hi vulgui participar.
Votant els projectes validats pels Serveis Tècnics Municipals. Té dret a vot tota la ciutadania major de 16 anys empadronada a Sant Pere de Vilamajor. Caldrà està registrat i haver validat, a través de la mateixa aplicació, que s’està empadronat a Sant Pere de Vilamajor i que es té l’edat requerida. Per facilitar el vot a aquelles persones que no poden/saben emprar la plataforma, s’autoritza als agents electorals municipals a assistir al ciutadà en el vot electrònic.
Estant informats del procés d’execució dels projectes guanyadors a través de la plataforma Sant Pere de Vilamajor Participa
5. Òrgans del procés
Comissió Tècnica dels pressupostos participatius
És l’encarregada de validar les propostes que finalment passaran a la fase de votació. Es valoraran en funció dels informes tècnics de cada una de les propostes que haurà elaborat cada servei municipal en funció de la temàtica del projecte i sota els criteris aprovats en aquestes bases.
Estarà formada per:
El personal tècnic de les diferents àrees de l’Ajuntament.
Comissió de Garanties dels Pressupostos Participatius
Es constitueix com a òrgan de participació, seguiment i consulta de caràcter permanent i evolutiu que es pot anar adaptant a diferents situacions i circumstàncies.
Es convocaran al llarg del procés trobades regulars on es treballaran els objectius específics per a cada moment. Per garantir el seu funcionament i la seva operativitat, té un nombre limitat de participants, però vol ser plural en els interessos, visions i experiències.
Estarà formada per:
L’alcaldessa,
El regidor de participació ciutadana,
Grups municipals: un membre per Grup,
La secretària-interventora municipal, amb veu però sense vot.
Tot i que aquesta composició tingui un número assignat i limitat, aquest és considerarà un criteri orientatiu i podrà ser flexible donat que l’objectiu és fomentar la participació sense que el número de membres sigui un criteri d’exclusió.
Agents electorals municipals
Els agents electorals seran personal municipal que gestionaran la plataforma, assessoraran a la ciutadania, col·laboraran amb les comissions i estaran autoritzats a assistir al ciutadà en el seu vot electrònic.
6. Desenvolupament del procés
6.1. Presentació i difusió del procés
En aquesta fase es presentarà públicament el procés de Pressupostos Participatius i s’iniciarà la campanya informativa per difondre els seus objectius i els canals de participació entre la ciutadania.
6.2 . Recollida de propostes
En aquesta fase es desenvolupa el període de recollida de propostes a través de la plataforma Sant Pere de Vilamajor Participa. No es podrà valorar cap proposta que s’hagi presentat fora de termini.
El contingut mínim de les propostes serà:
Títol.
Descripció detallada amb l’objectiu o necessitat a la que dona suport.
Ubicacions possibles, si cal.
Pressupost aproximat (no podrà ser superior a 40.000 euros).
Dades de contacte de la persona o entitat proposant per poder coordinar la proposta amb la Comissió Tècnica.
Es permet un màxim de 5 propostes per usuari.
L’Oficina d’Atenció Ciutadana de l’ajuntament, OAC, i el centre d’informació La Mongia habilitaran jornades d’assessorament pels ciutadans que tinguin dubtes per participar en el procés participatiu, amb la possibilitat de que personal municipal ajudi en el procés de presentació de propostes.
6.3. Valoració tècnica de les propostes
En aquesta fase els serveis tècnics municipals analitzaran les propostes presentades en funció dels criteris descrits en aquestes bases i, en tant que compleixin amb els requisits establerts.
L’avaluació per part dels tècnics municipals anirà acompanyada del pressupost corresponent per a la seva execució i d’un informe per a cadascuna de les propostes presentades considerant la seva validació o no per passar a la fase de votació. Les propostes s’organitzaran per àmbits temàtiques i es podran unificar en funció del contingut similar i/o per la seva viabilitat.
En aquesta fase els serveis municipals podran contactar amb les persones que han presentat propostes per tal de resoldre qüestions formals de la seva presentació, aclarir dubtes del contingut o del pressupost i, si es viable, esmenar errors per fer la proposta viable.
Si el criteri tècnic ho aconsella, els serveis municipals podran agrupar en un projecte diverses propostes que siguin compatibles o coincidents.
6.4. Consulta dels projectes validats
Finalitzada la validació tècnica es presentarà al Consell de Garanties per exposar tots els projectes, tant els validats com els que no. Les persones o entitats que hagin presentat propostes podran conèixer abans de passar la fase de votació l’argumentari de perquè han sigut o no validades.
Es publicitarà a la plataforma Sant Pere de Vilamajor Participa les propostes que hagin estat validades. També les que no hagin estat validades i per quin motiu.
També es publicitarà els projectes validats que es podran votar en la següent fase del procés.
6.5. Votació dels projectes
Els projectes validats, un cop passada la fase d’anàlisis i validació tècnica, aniran a la fase de votació.
La votació serà telemàtica del 5 de setembre al 31 d’octubre de 2022. Podran participar a la fase de votació tota la ciutadania empadronada al municipi de Sant Pere de Vilamajor, major de 16 anys, que prèviament s’hagin registrat i validat a la plataforma Sant Pere de Vilamajor Participa.
Cada ciutadà podrà votar un o més projectes amb les següents limitacions:
a) La suma dels imports de les projectes als quals esculli no podrà superar l’import de 40.000 euros.
b) La suma dels imports de les projectes als quals esculli no podrà ser inferior al 50% dels de 40.000 euros.
Durant el procés de votació, dins del seu horari d’atenció al públic, de l’Oficina d’Atenció Ciutadana de l’ajuntament i des del Centre d’Informació La Mongia, s’habilitarà la possibilitat en què personal municipal (agents electorals) assisteixi als ciutadans a l’exercici del vot que tinguin dificultats en utilitzar la plataforma digital.
Per facilitar el vot, l’Ajuntament també podrà habilitar, de forma extraordinària, una Oficina d’assistència on també personal municipal (agents electorals) assisteixi als ciutadans a l’exercici del vot. L’obertura i horari d’aquesta oficina extraordinària s’informarà amb antelació a la plataforma i al web municipal.
Els resultats es proclamaran a través d’un Decret d’Alcaldia i es faran públics a través de la plataforma Sant Pere de Vilamajor Participa i a també a través del diferents mitjans de comunicació municipals.
Del resultat dels projectes que s’han votat en aquesta fase sortirà la llista de projectes que s’incorporaran en l’exercici pressupostari d’inversions de l’any 2023 tenint en compte l’ordre dels resultats.
6.6 Execució i seguiment de les propostes prioritzades
En aquesta fase la Comissió Tècnica planificarà els projectes d’execució de les propostes guanyadores.
Paral·lelament al treball de la comissió tècnica es convocarà periòdicament a la Comissió de Garanties que revisarà els projectes d’execució redactats i supervisarà l’execució dels projectes per finalment validar la memòria final del procés.
Tots els òrgans que han participat en el procés, cadascun des del seu àmbit, hauran de participar en la valoració final, on s’han de recollir els aspectes que cal millorar i reforçar.
Compartir